Telefon +48 574 987 112 E-mail biuro@mediadesign.pl Godziny otwarcia Pon - Pt: 8:00 - 16:00
Siła koloru w reklamie
Siła koloru w reklamie
Siła koloru w reklamie
 
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wytworzenie u odbiorcy reklamy konkretnego wyobrażenia jest oddziaływanie na jego podświadomość. Jak to osiągnąć? Między innymi przez dobór odpowiednich kolorów! Potwierdzają to badania: ponad połowa klientów motywuje swój zakup kolorem. To jedno z najważniejszych kryteriów! 
 
Kolory wyrażają różne stany i emocje
 
W dzisiejszych czasach kolor odgrywa bardzo ważną rolę w reklamie. Firmy reklamujące swoje produkty i usługi bardzo umiejętnie wykorzystują w swoich reklamach barwy. Chodzi tu przede wszystkim o psychologię barw i stany emocjonalne jakie za sobą niosą. Okazuje się bowiem, że każda barwa inaczej oddziałuje na naszą psychikę i układ nerwowy. Poprzez wykorzystanie kolorów twórcy reklam wpływają na nasze decyzje zakupowe, a także wywołują w nas konkretne uczucia. Dlatego tak dużą uwagę poświęca się odpowiedniej kolorystyce w projektowaniu reklam oraz budowaniu świadomości marki.
 
Kolory w reklamie i marketingu
 
Każdy pewnie zauważył, że naszą uwagę najlepiej przyciągają czerwone napisy, ale czy zastanawialiśmy się kiedykolwiek dlaczego tak się dzieje? Dlaczego to właśnie kolor czerwony jest jednym z najczęściej używanych kolorów w reklamie? Prawdopodobnie dzieje się tak z tego powodu, że jak żaden inny przyciąga wzrok i każe na siebie zwrócić uwagę. Kojarzy się on z działaniem, energią, siłą i władzą. Jest to kolor przyciągający wzrok. Zalecany jest do używania w miejscach, gdzie wymagane jest skupienie uwagi, ponieważ wzywa do działania. Czerwień jest też kolorem radości i ciepła. Kolor czerwony pobudza również pragnienie i apetyt, stąd tak chętnie wykorzystywany jest w branży gastronomicznej – używają go globalne marki, takie jak Coca-Cola, McDonald’s, czy KFC. Przez to właśnie jest on tak chętnie stosowany przy eksponowaniu napisów typu „promocja” i „obniżka” oraz zwrotów wzywających do działania.
 
Myśląc o kolorze niebieskim wyobrażamy sobie niebo lub spokojne morze. To kolor, który kojarzy się z wolnością, prawdą, cierpliwością i bezpieczeństwem. Wykorzystując błękit w reklamie, można wyrazić zaufanie, niezawodność i stateczność oraz czystość i świeżość. Zważając na powyższe skojarzenia, możemy zrozumieć, dlaczego kolor ten upodobały sobie instytucje finansowe czy też firmy produkujące środki czystości i higieny osobistej. Barwa niebieska może kojarzyć się również z kreatywnością, wiedzą i innowacyjnością. Dlatego znajdziemy ją w logotypach największych marek z branży IT, jak Twitter czy Facebook.
 
Kolejnym kolorem przyciągającym uwagę jest żółty. Kojarzony ze światłem, uwagą, jasnością i radością wyraża same pozytywne konotacje.  Stąd też jego obecność na znakach ostrzegawczych oraz wykorzystanie go w opakowaniach produktów, które mają zostać szybko dostrzeżone przez konsumentów. Z czym jeszcze może kojarzyć się ten kolor? Na pewno ze słońcem, energią, a co za tym idzie z ciepłem, szczęściem oraz chęcią do życia. Dlatego użyty w reklamie wzbudzi u odbiorcy optymizm, dobry humor i chęć do działania. Dodatkowo barwa żółta, tak jak czerwona, pobudza. Właśnie przez to takie zestawienie kolorów wykorzystuje się w logotypach oraz reklamach firm z branży gastronomicznej, jak na przykład McDonald’s, czy też Burger King.
 
Kolor zielony naturalnie kojarzy się z przyrodą, świeżością i ekologią. Dlatego tak chętnie używany jest przez producentów, którzy chcą, aby ich produkty kojarzone były z naturą i relaksem. To właśnie przez to reklamy niektórych napojów czy artykułów spożywczych wypełnione są zielenią. Z tego samego względu jest to idealny kolor dla firm związanych z recyklingiem. Zielony jest również używany w reklamach i logotypach banków i firm ubezpieczeniowych. Firmy tego pokroju wykorzystują ten kolor, by wzbudzić zaufanie i lojalność odbiorców. A wszystko to za sprawą konotacji tego koloru z bezpieczeństwem, stabilnością, lojalnością oraz bogactwem.
 
W naszym społeczeństwie kolor czarny ma silne powiązania z nieszczęściem i śmiercią. W reklamach komercyjnych kolor ten oznacza siłę, klasę, elegancję i luksus prezentowanych produktów. Wskazuje on na wyrafinowanie, czar, tajemniczość i elitarność. Dlatego też czerń jest chętnie wykorzystywana w reklamach prestiżowych marek modowych, samochodowych czy jubilerskich.
 
Barwa biała nawiązuje do czystości, perfekcji, świeżości i czystości. Jest to kolor letni, lekki i neutralny. Świetnie  łączy się z każdym innym kolorem. Białe strony internetowe są bardzo czyste, przejrzyste i czytelne.
 
Kolory mają moc!
 
Przedstawiona charakterystyka zdaje się jednoznacznie mówić, że kolor ma moc silnego oddziaływania na naszą podświadomość. I tak rzeczywiście jest. Dlatego umiejętne korzystanie z palety barw jest tak bardzo ważne. Wiedzą o tym nie tylko specjaliści z dziedziny marketingu, lecz również projektanci ubrań, architekci wnętrz i malarze. Każda z tych profesji używa kolorów, by osiągnąć konkretne cele. Branża reklamowa cechuje się wyjątkową kreatywnością, dlatego często łamie tradycyjne reguły w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań, które mogą przynieść o wiele większe korzyści.
 
 W reklamie i marketingu nie ma koloru idealnego. Nie każdy będzie działał tak samo na każdego klienta. Zawsze testuj swoje rozwiązania. Bierz pod uwagę różnice kulturowe, osobiste preferencje i specyficzne cechy swojej grupy docelowej.
 

Copyright © 2019 mediadesign - Agencja reklamowa